perjantai 13. lokakuuta 2017

Tartarpihvi punajuurivaahdolla

Tartarpihvi. Se on kuulkaas ihanaa. Se on mun ja mun lapsen yhteinen kestoherkku. Tänään olin luvannut tehdä tartarpihviä, tai tarzania, kuten sitä meillä kutsutaan. Mä usein kokeilen erilaisia lisukkeita ja pieniä juttuja, jotka erottaa tartarin ihan perus tartarpihvistä. Nyt mun teki mieli sellasta back to basics-tyyppistä pihviä, mutta kuitenkin pakko oli pikkunen twisti tähän tehdä.


Tällä kertaa se twisti oli punajuurivaahto. No, yleensä teen tartarin hepasta, tällä kertaa kokeilin naudan paistia. Ja kyllähän heppa sen pesee mennen tullen. Hyvää toki tämäkin oli, mutta silti. Noh, muuten oltiin aika perusjutuissa eli veitsellä silputtua lihaa, punasipulia, Myrttisen valkosipulikurkkuja, suolaa ja pippuria. Mutta punajuuri sai hieman toisenlaisen olomuodon. 

Mulla oli kaupasta ostettu valmiiksi keitettyjä punajuuria eli tää on tosi helppo ja nopea. 

Punajuurivaahto:
2 isoa keitettyä ja kuorittua punajuurta
1 dl kuohukermaa
1 prk smetanaa
suolaa
valkopippuria

Soseuta punajuuri esim. sauvasekoittimella. Vaahdota kerma ja smetana. Sekoita punajuuri vaahtoon ja mausta suolalla ja pippurilla. 

Tämä sopii tarzanin kaveriksi, mutta voisin kuvitella toimivan vaikka paahtopaistin tai possunkielen makuparina. Ihan loistolisuke, jos haluaa perinteistä, mutta pikkuisen toisella tapaa. 



12 kommenttia:

  1. Mikäs tossa on se tartar....

    VastaaPoista
  2. Täytyy tunnustaa, että mie en ole koskaan kokeillut tartaria. Jännä miten toisen lempiherkku on toiselle ihan vieras. Ehkä vielä jonain päivänä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kannattaa! Joillekin tietty raaka liha on ihan ehdoton ei. Mut jos ei sellaista ole niin kokeile ihmeessä! Mä kyllä naudasta suosin jatkossa ulko- tai sisäfilettä. Tai mieluummin sitä heppaa.

      Poista
  3. Punajuurivaahto voisi muuten toimia tosi hyvin paahtopaistin kanssa. Ajattelin sitä ehkä huomiseksi..

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No tää kyllä sopis kuin nenä päähän. Vielä vaikka uunijuureksia kaveriksi niin herkkuateria on siinä!

      Poista
  4. Sulta kyllä löytyy tarzanresepti toisensa jälkeen. Nyt on kyllä oikein tartar fever menossa, kun kaikista ravintoloistakin löytyy. Alkaa jo jyvät erottua akanoista!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. 😄 Kuten sanottu, tää on mun ja lapsen kestoherkku!

      Poista
  5. Tartar on yksi mun lempiruoka myös. Se on vaan niin herkullista. Mä en edes tartte mitään twistiä, mitä basicimpi, sen parempi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mulla se ruoanlaiton hienous on uuden keksiminen. Hyväähän perus tartar on, mutta sen valmistaminen ei tuo mulle sellaista hyvää fiilistä kuin itse kehitellyt jutut. ☺

      Poista
  6. Minäkin syön tartarini mieluiten ilman sen kummempia lisukkeita, mutta epäilemättä punajuurivaahto saattaisi sopia sen kylkeen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä taidan rakastaa tartaria kaikilla tavoilla. 😁

      Poista