perjantai 9. kesäkuuta 2017

Avocadojäätelö ja muuta herkkua

Hiljaista pitelee edelleen. Mutta nyt iski taas sellainen ajatus, joka oli pakko toteuttaa ja jakaa teille. Eli avocado-minttu-limejäätelö. Pohjana toimi taas jälleen kerran kuohukerma ja kondensoitu maito, kuten muissakin mun jäätelöissä. Nyt oli suunnitteilla muita juttuja avocadosta ja kun kerran tuli säkillinen ostettua, niin...

Avocadojäätelöä ja marjoja


Eli vaahdotin pari purkkia kuohukermaa löysäksi vaahdoksi. Sekaan purkki kondensoitua maitoa. Sitten blenderiin tai johonkin vastaavaan härpäkkeeseen neljä avocadoa, pari kourallista tuoretta minttua ja paaaljon limemehua. Niin paljon, että valmis muhju hieman kiristää leukaperiä. Rohkeampi laittaisi vähän chiliäkin sekaan, mutta tein nyt tällaisen turvallisen version. Tämä blendataan sileäksi. Sekoitetaan tämä avocadomössö ja kerma-kondensoitu maitoseos ja pakastetaan. Sellaisen viisi-kuusi tuntia ottaa jäätyminen eikä jäätelöä tarvitse sekoittaa pakastamisen aikana. Parhaimmillaan tämä on hieman pehmeänä, joten jos jäätelö ehtii jäätyä ihan kovaksi, kannattaa se ottaa ajoissa sulamaan hieman. 

Lisänä tarjosin mansikoita, pensasmustikoita ja päälle tuoretta minttua. Ihanan kermainen ja pehmeä, samettisen upea jäätelö! Marjat tuo ihanan lisänsä tähän, mustikka ja minttu toimii yhdessä mun makuun melkeinpä paremmin kuin perinteinen mansikka ja minttu. 

Jaa mitä muuta tästä voi tehdä. No, mä tein hieman isomman satsin tuota avocado-lime-minttua. Osan sitten sekoitin ranskankermaan, maustoin suolalla, Texas Pete-kastikkeella ja ripauksella ruokosokeria. Valkosipulikin toimii tähän erinomaisesti. Tämä sitten tortillan kastikkeeksi. Loistavaa. Ihanaa. Pehmeää ja samalla vähän tulista. 

Avocadosta on niiiin moneksi!

11 kommenttia:

  1. Vitsit, näyttää aivan ihanalta! Pakko tehdä tätä. Nams. Avokadot ovat suosikkejani!

    -Heidi

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Koita ihmeessä, oli kyllä tosi herkullinen! Ja erityisesti just noitten marjojen kanssa.

      Poista
  2. Oi nam, aivan mahtavan kuuloinen ja näköinen resepti. Harmi, kun meillä on yksi avokadokammoinen - saiskohan sitä huijattua - eli maistuuko avokado miten vahvasti?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No mun mielestä ei maistunut mitenkään voimakkaasti, enempi se antoi sitä ihanaa avocadon samettisuutta. Mut mä kyllä laitoin aika reippaasti sitä minttua ja limeä. Kyllä mä lähtisin huijauskokeiluun, vielä marjat päälle niin kukaan ei huomaa mitään. 😄

      Poista
  3. Mä kyllä tykkään avokadosta ja rasvaisuutensa takia sopii hyvin jäätelötaikinaan. Ootko muuten tehnyt ikinä jädeä turkkilaiseen juguun, se on mun lempparipohja?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En ole kokeillut. Just eilen mietin tämän jatkojalostusta, että jugurtti toimisi raikkautensa vuoksi varmaan aika ihanasti. Mutta miten, minkälainen rakenne siitä tulee?

      Poista
    2. Siis lähinnä mietin, että tarviiko jugurttijäätelöt tehdä jäätelökoneessa tai taikinaa sekoitella?

      Poista
  4. Kesän tullen kaikki ihanat jätski reseptit alkaak ummasti himottamaan! Mulla on työn alla raparperijätski, sitä kun on nyt enemmän kuin ehtii käyttää.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos vihjeestä, mulla on ikuinen raparperiongelma! Ja nyt kahden kommentin perusteella mun alkoi tehdä mieli raparperi-jugurttijäätelöä. Ehkä pakko tehdä.

      Poista
  5. näyttää ja kuulostaa niiiiiiiiiiiiin ihanalta <3

    VastaaPoista