lauantai 14. tammikuuta 2017

Epäsusheja herkkuja

Mua on viime aikoina vaivannut selittämätön sushihimo. Monta kuukautta jo. Sushia, sushia, sushia eri muodoissaan. Tänään tein epäsushia. Sushihenkisiä herkkuja, jotka kuitenkaan ei ole sushia. Tarjolla oli sushiriisipalloja, kurkkua, Sillä Sipulin täydellisiä kananmunankeltuaisia (jotka ei liity sushiin mitenkään, mutta on taivaallisen hyviä näiden kastikkeiden kanssa), inkivääri-chilisiirappia, soija-sitruuna-inkiväärikastiketta, naudan filettä ja kylmäsavulohta. Ei unohdeta surimimajoneesia.


Hmm... tarjollepano ei tosiaan oo mun vahvuuksia. :-D 


Naudan sisäfileen leikkasin kohmeisena ohuen ohuiksi siivuiksi. Se ei muuta valmistelua tarvinnut. Kylmäsavulohi tuli sellaisenaan paketista. Kurkku pääsi suikaleiksi juustohöylällä. Riisin valmistin pakkauksen ohjeen mukaan tai vähän sinne päin, google kertoo jos joku haluaa tarkempaa ohjetta. Kananmunankeltuaisten ohjeen bongasin Sillä Sipuli-blogista  ja ihastuin kertaheitolla. Mä vaan teen nää kuorenpuolikkaissa, irtoaa helposti. No mitäs mä sitten tein? Kastikkeet. 

Eli surimimajoneesissa on yksinkertaisesti hienonnettua surimia ja Hellman's majoneesia, mausteena vähän cayennea ja sokeria. 

Soija-sitruuna-inkiväärikastike on ihanaa. Soijakastiketta ja sitruunamehua oman maun mukaan. Mä tykkään, että on niin hapanta, että melkein irvistyttää. Mausteeksi ruohosipulia, hienoksi raastettua, tuoretta inkivääriä ja pikku ripaus ruskeaa sokeria. 

Inkivääri-chilisiirapissa on pilkottua inkivääriä, kuivattua, kokonaista chiliä, ruskeaa sokeria ja vettä (n. 1:1-suhteessa) ja tilkka soijakastiketta. Tämä keitellään siirapiksi, n. 15-20 minuutin ajan. 

Eipä sitten muuta kuin ääntä kohti. 

12 kommenttia:

  1. OI joi! Täällä yksi sushinystävä! Miten raikas ja mielenkiintoinen setti. Tosiaan kuin sushia, mutta ei sushia!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä tykkään tässä siitä, että ainesosien suhteet voi jokainen laittaa oman makunsa mukaan. Niinku vaikka uittaa vaan naudanfilettä soija-inkiväärikastikkeessa. :-D Tää oli suppeahko setti kun syöjiä oli vain kaksi, mut tähänhän voi lisätä vielä vaikka mitä.

      Poista
  2. Heh, täytyy myöntää, etten oo ikinä ns. huvikseni tehnyt sushia (vain työtilaisuuksissa) :D Sushihimon iskiessä tilaan sitä ;) Nautaa ei ole tullut mieleenkään, että voisi lisätä susheihin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä tykkään tosi paljon naudanlihasta sushissa. Ja oon jopa jostain sushikirjasta moisen bongannut, eli ihan oikeessa sushissa voi olla nautaa. :-D

      Poista
  3. Nam, nam... minulla loppui sushinhimo siihen, kun kylmät ja kosteat kelit alkoivat. Noita keltuaisia pitäisi kyllä kokeilla...

    VastaaPoista
  4. sushinhimo on jyllännyt myös täällä :-)

    VastaaPoista
  5. Vastaukset
    1. Mulla on nyt syyskuusta asti ollut parasta sushiaikaa. :-D

      Poista
  6. Sushihimoa yritettiin meillä taltuttaa vierailemalla Kadossa Turussa mutta ei kun yltyi vaan. Ollaan tehty vissiin vaan kerran kotona, joten jos ei onnistu muotoilu niin tehdään sitten näitä :).
    Hauskaa että keltuaiset on maistuneet teilläkin!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo, tässä ei tarvii tuskailla miten rumaa tulee. Ja jokainen saa just sitä mitä haluaa. Nam. Ja kyllä, keltuaiset on ihan täydellisiä!

      Poista